Élet, erő, egészség – tartja a régi mondás a tejről. A bölcsesség igazságtartalma mit sem változott az elmúlt évek, évtizedek alatt. Mi több, a csomagolásnak és hőkezelésnek köszönhetően egyszerűbben és garantáltan biztonságosan kerül a tej a családok asztalára.
A köztudatban mégis sok tévhit, félelem és egymásnak ellentmondó információ kering az egyik legfontosabb élelmiszerükről, ami már önmagában, feldolgozatlanul is táplálkozásunk egyik legmeghatározóbb összetevője.
Öntsünk hát tiszta vizet (pardon, tejet!) a pohárba, és nézzük meg, mi igaz mindezekből!

A pasztőrözés során elvesznek a tejből a fontos tápanyagok?

Az ásványi anyag tartalom az UHT hőkezelés során gyakorlatilag változatlan marad, és átlagosan legfeljebb 10% vitamintartalom vész el. Mindemellett a tejet nem C-vitamin, hanem fehérje, ásványi anyag, kalcium és D vitamin tartalma miatt fogyasztjuk.

A boltban kapható tejet vízzel hígítják?

A tejet nem hígítják vízzel. Az Európai Tanács 2007-es rendelete szerint „a »tej« szó kizárólag az egy vagy több fejésből nyert rendes tőgyváladékot jelenti, az ahhoz történő hozzáadás vagy abból történő kivonás nélkül”. Ezzel összefüggésben, a Magyar Élelmiszerkönyv rendelkezése alapján csak arra a termékre lehet ráírni, hogy „tej”, ami kizárólag tejet tartalmaz és semmi mást.
Az UHT tejben több az ‘E’ betűvel jelzett, nem természetes anyag?
Az UHT tej nem tartalmaz adalékanyagot. A tej az UHT (Ultra High Temperature Treated) hőkezelésnek és a speciális csomagolásnak köszönheti a tartósságát. Ez az eljárás minden baktériumot kiöl a tejből, a 6 rétegű csomagolás pedig megakadályozza, hogy a tej fénnyel és levegővel érintkezzen, ezért nincs szükség tartósítószerre.

Az UHT tej tejpor és víz keveréke?

Az UHT tej kizárólag friss tejből készül. Ez csak UHT hőkezelésen megy keresztül, és aszeptikus (csíramentes) körülmények között aszeptikus csomagolóanyagba kerül, mely hosszú ideig (3-6 hónapig) megőrzi a tej minőségét.

A friss tej egészségesebb az UHT tejnél?

A makro és mikro tápanyagtartalom majdnem ugyanaz, a fehérjék, vitaminok és ásványi anyagok aránya gyakorlatilag nem különbözik. A házi, kimért tej egészségre káros mikroorganizmusokat tartalmazhat, sok múlik az adott állomány egészségi állapotán és a feldolgozás helyszínén. A tejet az érvényes, szigorú normák szerint veszi át és kezeli az ipar, így az UHT és a pasztőrözött tej garantáltan biztonságos, nem tartalmaz kórokozókat.

Az UHT tej tartósítószereket tartalmaz?

Az UHT tej semmilyen tartósítószert nem tartalmaz. A tej az UHT típusú hőkezelés következtében nem tartalmaz baktériumokat, a 6 rétegű kartondoboz pedig megakadályozza, hogy a tej fénnyel és levegővel érintkezzen. Emiatt áll el hosszú ideig hűtés nélkül is. A tévhit nagyban köszönhető a „tartós tej” elnevezésnek, melyből a tartósítószerre asszociálnak a fogyasztók, és nem a tej hosszú eltarthatóságára. A helyes elnevezés: UHT tej.

A felsorolt tévhitek mellett az elmúlt években több olyan publikáció is kering az interneten, mely nem csupán megkérdőjelezi a tej egészséges voltát, de egyenesen az emberi szervezetre károsnak nevezi azt.

A tej hízlal?

A tejfogyasztás és aktív életmód mellett csökken a test zsírszövetállománya. Egy pohár (200 ml) félzsíros tej energiatartalma mindössze 2 nagyobb (40 dkg) almáénak felel meg. Egy korábbi, 6 évig tartó klinikai vizsgálat megállapította, hogy a kevés alvás és az alacsony kalciumbevitel a testtömeg gyarapodásának két fontos kockázati tényezője.

A tej csontritkulást okoz?

Szervezetünk nem termel kalciumot, így azt táplálékokból kell magunkhoz vennünk, szükséglettől függően naponta mintegy 1.000-1.200 mg mennyiségben. A tej ideális kalciumforrás, mert benne optimális arányban és jól emészthető formában van jelen fehérje, tejzsír, tejcukor, D-vitamin, foszfor, egyéb vitaminok és ásványi anyagok, ezért a tejfogyasztás hozzájárul csontsűrűségünk és csonttömegünk megőrzéséhez és az csontritkulás megelőzéséhez.

A tej elősegíti a rák kialakulását?

Ma már számos nemzetközi tudományos munka igazolta, hogy a gyermekkori helyes étkezési szokások – pl. a rendszeres tejfogyasztás – csökkentik felnőttkorban a vastag- és végbélrák kialakulásának kockázatát.

A tej szív- és érrendszeri megbetegedést okoz?

A tejnek jótékony hatása van a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésére. A kalcium a tejfehérjékkel együtt, valamint a magnézium és a kálium csökkentik a vérnyomást, míg a tej szfingolipid tartalma növeli a HDL-koleszterin szintet. A CLA csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, a D-vitamin pedig gyulladásellenes hatású, így kisebb az érszűkület előfordulása.

Ennek az összefoglalónak nem a rábeszélés a szándéka, hanem a tévhitek eloszlatása, hogy tisztán lássunk az egyik legfontosabb élelmiszerünkkel kapcsolatban.
És ne feledjük, amit már kisgyermek korunktól tudunk:
A tejben és a belőle készült termékekben megtalálható vitaminok és ásványi anyagok nagyon fontos szerepet töltenek be egészségünkben, az alapvető élettani folyamatok szabályozásában, kifejezetten a csontok fejlődésében és később a csontritkulás megelőzésében. A tej könnyen emészthető, jól hasznosítható tápanyagokat tartalmaz, és emiatt minden korosztálynak ajánlott!

(Az Élelmiszer Online írásai nyomán)