Mindannyiunknak vannak kedvenc ételei, és persze sok olyan is akad, melyeket nem vagyunk hajlandóak megenni, még akkor sem, ha fizetnének érte. Ám vannak olyan ételek, amiket mindenképpen be kell iktatnunk étrendünkbe, mert egyszerűen csodát művelnek.
Az a különös, hogy ahány felsorolás, annyiféle elmélet, nincs két olyan dietetikus, aki a témáról ugyanazt gondolná!
Nekünk is van ilyen listánk, saját tapasztalatokon alapul, és azon, hogy körülnéztünk, és megfigyeltük, mitől lehet száz évig élni.

Jöjjenek tehát a – szerintünk – legegészségesebb ételek, százéves nagyapánkon tesztelve, akinek kutya baja, és átugorja a kerítést is, ha úgy hozza kedve.

Persze, ez csak vicc, de az itt következő felsorolás már tényleg komoly!

 

Joghurt
A joghurt kalciumot tartalmaz, ami segít a csontok egészségének megőrzésében, valamint olyan anyagokat is tartalmaz, amelyek elősegítik a bélben élő baktériumok egyensúlyát, és így egészségesebbé teszik az embert.
Egyél meg minden nap egy pohár zsírmentes vagy alacsony zsírtartalmú joghurtot, és máris jobban fogod magad érezni!

Tej
Fél liternyi 60 százalékban fedezi a felnőttek számára szükséges napi kalciumbevitelt, így rendszeres fogyasztásával sokat tehetsz a csontjaid és a fogaid egészségéért.
Desszertként is megállja a helyét: turmixolj össze vele finom gyümölcsöket, és édesítsd mézzel az italt!

Tojás
Egy tojásban csupán 75 kalória van, mégis tartalmazza a napi szükséges fehérjebevitel 12%-át, valamint rengeteg fontos tápanyagot, például A-, B6-, B12- és D-vitamint, folsavat, vasat, foszfort és cinket. A tojássárgája emellett számos olyan anyagot tartalmaz, amelyek a szem bizonyos részeibe beépülve javítják a látást, és fontos szerepet játszanak a vakság leggyakoribb okainak legyőzésében.

Csirke
Különösen a bőre nélkül, a csirkehús nagyon kevés telített zsírsavat tartalmaz, ellentétben néhány más húsfajtával. A telített zsírsavakból például azért nem érdemes sokat bevinni a szervezetbe, mert növelik a koleszterinszintet. A csirkehús gazdag proteinben, foszforban, szelénben és B-vitaminokban.

Hal
A lehető legjobb a tonhal, valamint más, zsírsavakban gazdag halfajták. Az ilyen halak sok omega-3 zsírsavat tartalmaznak, amelyek segítenek a koleszterinszint lejjebb vitelében, és csökkentik a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. A kutatások arra utaló jeleket is találtak, hogy az omega-3 zsírsav szerepet játszhat az olyan betegségek kialakulásának megelőzésében, mint a magas vérnyomás, az ízületi gyulladások, az Alzheimer-kór és a depresszió. Legalább hetente kétszer vagy háromszor egyél omega-3 zsírsavban gazdag halakat!

Bab
A kutatások szerint a babevés csökkenti a szívbetegségek és a rák kialakulásának kockázatát. Ennek az az oka, hogy a bab rengeteg antioxidánst tartalmaz, valamint B-vitamint, káliumot és rostot is. Egy adag bab csupán 80 kalóriával ér fel, de alacsony a zsírtartalma, és sok komplex szénhidrátot tartalmaz. A hüvelyesek nagyszerűek köretnek, és hús helyett is lehet őket fogyasztani.

Fokhagyma
A fokhagyma fogyasztása csökkenti a szívbetegségek, a magas vérnyomás és a rák kialakulásának kockázatát, és a tüdő működését is kedvezően befolyásolhatja. A fokhagyma erősíti az immunrendszert, ami különösen télen jár kedvező hatásokkal. Minden nap tegyél 1-2 gerezd fokhagymát az ételedbe. Csak arra vigyázz, hogy ne főjön szét.

Brokkoli
A káposztafélék családjába tartozó, “zöld karfiol” csökkeneti a rák kialalulásának kockázatát, olyan antioxidánsokkal alaposan megpakolva, mint az A- vagy a C-vitamin.

Spenót
A spenótban többek között megtalálható vas, kálium, folsav, cink, kalcium és A-vitamin. Ezek a tápanyagok mind-mind támogatják az egészséged valamilyen formában.

Paradicsom
A paradicsom valóságos táplálkozástani „erőmű”. Nagyon gazdag a rákellenes tulajdonságairól ismert likopinban. A béta-karotinnal rokon karotinoid vegyület a kutatások szerint erőteljes antioxidáns hatásánál fogva védi a sejtjeink DNS-ét, ráadásul stimulálja azokat az enzimeket, amelyek deaktiválják a rákkeltő vegyületeket.